Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh para readers. :)
Untuk kali ini, saya share sikit pasal amalan dalam bulan Muharram.
Happy reading! Selamat membaca~ :)
Bulan Muharram dan Kita
Allah سبحانه و تعالى
telah berfirman dalam kitab agung-Nya,
إِنَّعِدَّةَالشُّهُورِعِندَاللّهِ
اثْنَاعَشَرَشَهْرًا فِيكِتَابِاللّهِ يَوْمَخَلَقَالسَّمَاوَاتوَالأَرْضَمِنْهَاأَرْبَعَةٌحُرُمٌذَلِكَالدِّينُ
الْقَيِّمُفَلاَتَظْلِمُواْفِيهِنَّ أَنفُسَكُمْوَقَاتِلُواْالْمُشْرِكِينَكَآفَّةًكَمَايُقَاتِلُونَكُمْكَآفَّةًوَاعْلَمُواْأَنَّاللّهَ
مَعَالْمُتَّقِينَ
“Sesungguhnya bilangan
bulan di sisi Allah adalah dua belas bulan sebagaimana ketetapan Allah di
ketika Dia menciptakan langit dan bumi. Di antaranya ada empat bulan haram.
Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu
dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya
sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawasanya Allah
bersama orang-orang yang bertaqwa.” [Surah at-Taubah, 9: 36]
Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم
juga telah bersabda,
لزَّمَانُ
قَدْ اسْتَدَارَ كَهَيْئَتِهِ يَوْمَ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ السَّنَةُ
اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ثَلَاثَةٌ مُتَوَالِيَاتٌ ذُو الْقَعْدَةِ
وَذُو الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى وَشَعْبَانَ
“Waktu itu telah berputar sebagaimana
biasa sejak Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun ada 12 bulan, di
antaranya 4 bulan haram. 3 bulan berturut-turut, iaitu Dzulqa’dah, Dzulhijjah,
Muharram, dan satu lagi adalah Rejab yang terletak di antara bulan Jumadil
Akhir dan Sya’ban.” (Hadis Riwayat
al-Bukhari).
Bulan Muharram, yang merupakan salah satu
bulan haram dalam Islam mempunyai keutamaannya yang tersendiri. Rasulullah صلى الله عليه وسلم ada
menyatakan keutamaan bulan Muharram dalam sabda baginda,
أَفْضَلُ الصِّيَامِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ
اللَّهِ الْمُحَرَّمُ وَأَفْضَلُ الصَّلَاةِ بَعْدَ الْفَرِيضَةِ صَلَاةُ اللَّيْلِ
Maksudnya, “Puasa
yang paling afdhal setelah puasa di bulan Ramadhan adalah puasa di bulan Allah
bulan al-Muharram. Dan solat yang paling afdhal setelah solat yang difardhukan
adalah solat di malam hari.” (Hadis Riwayat Muslim)
Dengan itu, terserlah
kemuliaan dan keutamaan bulan Muharram berdasarkan dalil-dalil di atas. Selain
itu, di dalam bulan ini ditegaskan larangan menganiayai diri yang mana
menunjukkan perbuatan maksiat di dalamnya diharamkan melebihi bulan-bulan selainnya.
Manakala, segala
amalan soleh di dalam bulan ini akan diberi ganjaran yang lebih besar oleh
Allah.
Bulan Muharram
dijadikan mengandungi hikmahnya yang tersendiri. Antara hikmah dijadikan empat
bulan haram dengan tiga daripadanya berturut-turut dan satu bulan lagi asing
adalah untuk memberi ketenangan kepada umat Islam untuk mengerjakan ibadah
haji. Bulan Zulkaedah yang mana bulan sebelum bermulanya ibadah haji yang
berlaku di dalam bulan Zulhijjah, yang didalamnya umat Islam menyibukkan diri
melakukan ibadah haji dan melaksanakan manasiknya. Diikuti pula dengan bulan
Muharram untuk mereka yang melakukan ibadah haji kembali ke wilayah atau Negara
masing-masing dengan aman.
Bulan Rejab yang dijadikan
pada pertengahan tahun pula, memberi kemudahan dan keamanan untuk penduduk
sekitar Jazirah Arab mengunjungi Ka’abah dan melaksanakan umrah.
*[Boleh rujuk Tafsir
Ibnu Katsir, 4/148]
Hal ini adalah kerana
di dalam bulan-bulan haram tersebut, umat Islam diharamkan berperang. Namun
sekiranya diserang dahulu ataupun diperangi, umat Islam dibolehkan untuk
mempertahankan diri dan membuat serangan balas ke atas musuh.
Amalan Sunnah/Sunat
Bulan Muharram
Di dalam bulan ini
juga, terdapat amalan sunnah yang secara khusus disebutkan ialah amalan puasa
sunnah.
Kita boleh ambil hadis
di atas yang menyatakan puasa yang afdhal selepas bulan Ramadhan ialah puasa di
bulan Muharram, yang mana secara kasarnya puasa yang dimaksudkan ialah puasa
sunnah secara umum.
Memperbanyak amalan
puasa sunnah di dalam bulan ini terutamanya pada 10 Muharram adalah amat
digalakkan dan dianjurkan.
Dan kita boleh lihat rentetan
sejarah puasa pada 10 Muharram atau nama lainnya puasa Hari ‘Asyura.
Puasa hari ‘Asyura
menurut pandangan dan tradisi masyarakat Islam, Rasulullah صلى الله عليه وسلم
telah berpuasa sejak di Makkah lagi kerana puasa tersebut merupakan amalan
biasa masyarakat tempatan. Apabila banginda berhijrah ke Madinah, baginda
mendapati kaum Yahudi turut berpuasa pada hari tersebut (bagi mereka Yom Kippur
yang juga hari kesepuluh). Lantas baginda mengesahkan dan mensyariatkan puasa
yang menjadi kewajiban kerana baginda merasakan umat Islam lebih dekat dengan
Nabi Musa. Sehinggalah turunnya perintah kewajiban puasa di bulan Ramadhan
setahun kemudian. Kini ibadah puasa hari ‘Asyura pada hari ke-10 Muharram hanya
sebagai amalan sunat yang dilakukan oleh umat Islam.
Berikut antara hadis yang
menceritakan perihal puasa hari ‘Asyura.
‘Abdullah bin Abbas رضي الله عنه menceritakan,
قَدِمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ الْمَدِينَةَ فَرَأَى الْيَهُودَ تَصُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ فَقَالَ مَا
هَذَا قَالُوا هَذَا يَوْمٌ صَالِحٌ هَذَا يَوْمٌ نَجَّى اللَّهُ بَنِي إِسْرَائِيلَ
مِنْ عَدُوِّهِمْ فَصَامَهُ مُوسَى قَالَ فَأَنَا أَحَقُّ بِمُوسَى مِنْكُمْ فَصَامَهُ
وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ
“Nabi tiba di Madinah dan beliau mendapati
orang-orang Yahudi sedang berpuasa ‘Asyura (hari ke sepuluh Muharram).” Nabi
bertanya, “Puasa apakah ini?”
Orang-orang menjawab, “Hari ini adalah hari yang
baik, iaitu hari di mana Allah telah menyelamatkan bani Isra’el dari kejahatan
musuhnya, maka Musa pun berpuasa sebagai tanda syukur beliau kepada Allah. Dan
kami pun turut serta berpuasa.”
Nabi صلى الله عليه وسلم pun berkata,
“Kami lebih berhak terhadap Musa daripada kamu semua.” Akhirnya Nabi pun
berpuasa dan memerintahkan umat Islam untuk berpuasa.” (Hadis
Riwayat al-Bukhari).
Saidatina ‘Aisyah رضي الله عنه juga ada
menceritakan,
“Rasulullah صلى الله عليه وسلم
mengarahkan supaya berpuasa pada hari ‘Asyura. Apabila pyasa bulan Ramadhan
difardhukan (diwajibkan), maka baginda bersabda,
فَمَنْ شَاءَ صَامَهُ
وَمَنْ شَاءَ تَرَكَهُ
“Siapa yang
hendak berpuasa (pada hari ‘Asyura) maka dia boleh berpuasa dan sesiapa yang
hendak berbuka, maka dia boleh berbuka (tidak berpuasa).
(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Perkara sunat
dilakukan pada Hari ‘Asyura
Banyak perkara sunat yang
boleh kita lakukan semasa hari ‘Asyura. Insha-Allah, Allah akan beri ganjaran
yang besar kepada kita. Antara amalan-amalan sunat adalah ;
1. Puasa sunat hari ‘Asyura
dengan niatnya dibaca ‘Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana
Allah Taala’.
2. Memuliakan fakir miskin
3. Menahan marah
4. Menunjukkan jalan yang
lurus/membetuli orang sesat/orang yang salah(terpesong aqidah(tauhid) dan
akhlaknya)
5. Menyapu / mengusap kepala
anak yatim(menghormati dan memuliakan mereka)
6. Bersedekah
7. Memelihara kehormatan diri
8. Mandi Sunat dengan lafaz
niatnya: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
9. Bercelak
10. Membaca Surah Al-Ikhlas
sebanyak seribu kali
11. Sembahyang sunat empat
rakaat dengan lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat
rakaat kerana Allah Taala. Pada rakaat pertama dan kedua selepas al-Fatihah di
baca Surah al-Ikhlas sebelas kali.
12. Menjamu orang berbuka
puasa.
Alhamdulillah,selesai contengan kali ini. Moga bermanfaat untuk semua. Segala sumber info-info tersebut diperoleh melalui laman web dan wikipedia. Dan segala kekurangan dan kesalahan didahului dengan seribu kemaafan.
Moga Allah redha. Moga Allah terima usaha ini. InshaAllah. :)
No comments:
Post a Comment