Tuesday, 1 January 2013

Al-Quran dan saya, dan kita :)


Assalamualaikum wbt.

Jumpa lagi kitaa~

X)



Al-Quran, pedoman hidup



---------------------------------------

Seorang anak berusia dalam lingkungan 7,8 tahun berlari anak ke arah maknya dengan baju ungu As-syabab yang masih dipakainya. *Baru balik dari as-syabab rupanya*

Anak : Mak,mak! Ari neh abang masuk juzu' baru! *muka hepi*

Mak : Alhamdulillah! Abang baca juzu' berapa dah sekarang neh?

Anak : Abang baca juzu' 10 dah mak. Tinggal lagi 20 juzu' nak abes. *tersengeh manis anak itu menceritakan kepada maknya*

Kebetulan ayahnya turut berada di situ,

Anak : Ayah, abang masuk juzu' baru ari neh! :)

Ayah : Alhamdulillah, bagus anak ayah neh. Belajaq dan baca Al-Quran rajin-rajin. Jangan malas-malas. Sebab Al-Quran lah yang akan tolong kita di akhirat nanti.

Anak : *sambil menunjukkan reaksi bersemangat* InshaAllah ayah,mak! Abang akan usaha! :)


*Sekitar 2000/2001*
-------------------------------------------

Itu, adalah cerita. Cerita yang kebanyakan orang akan mengalaminya.

Dan cerita itu, adalah cerita saya.


Anda mungkin pikir yang saya nak mencapub ke apa kan.

Nope, dats not the point. :)


Cuba kita rewind balik ke usia kita sekolah rendah.


|
|
|
|
|

Mesti duk terbayang macam-macam perkara yang kita dah buat kan?

Bermain, bergelak ketawa, bersuka ria dan et cetera. XD


Tapi takmau yang part tu.

Rewind balik ,refresh~





Haa,jumpa pun!

Part kita mengaji Al-Quran, kita pi kelas Al-Quran.
Mesti semangat dan tak sabar nak abeskan Al-Quran kan?

X)


Dan cuba kita bandingkan diri kita sekarang dengan diri kita yang dulu.

Masih sama, ataupun lebih, ataupun kurang?


Kalau masih masa, means kita sentiasa bersemangat dalam membaca Kalamullah dan berazam untuk menghabiskan kitab agung itu.

Kalau lebih, kita tambahkan ilmu di dada dengan memahami maksud dan menghafal Al-Quran tersebut.

Dan,
kalau terkurang itu tandanya kita makin jauh dari cahaya. Dan itu jugak tandanya hati kita makin kelam makin suram.

So,
apa perlu dibuat?

Apa tunggu lagi,
amek wudhu' dengan sempurna,
capai Al-Quran,
baca dan fahamkanlah surat cinta dari Allah~~

InshaAllah, hati akan tenang dan titisan airmata menghiasi bacaan tersebut. :)






*Teringat masa kecik-kecik dulu, bila kat As-Syabab kalau salah baca ada ustazah tegurkan. dekat rumah pun mengaji jugak, dengan jiran rumah 'Pokhim' Siap pegang rotan kat sebelah, get ready nak rotan sapa yang salah baca. Tapi tak sakit pun, sebab dia rotan nak ajar kita, bukan nak hentam.*

*Teringat jugak, bila dah khatam Al-Quran rasa hepi dan gumbira tak terkata~ Pastu As-Syabab ada buat majlis khatam Al-Quran pulak. Memang sangat ohsem! :)*

*Lepas tu,sempat pi kelas hafazan dengan Imam Tua Masjid Besar Kubang Kerian. Masa tu, kalau boleh hafal 2,3 surah panjang macam As-sajdah dan Al-mulk gumbira tak tercapai akalmu dah.*


*Dan bila dah abes tu, tengok mak ayah lega ja. Sebab at least anak sulung dorang dah berjaya khatam Al-Quran. Dan mereka selalu doakan anak-anak mereka dilindungi oleh Al-Quran di akhirat kelak. Sayang mak dan ayah :'')*


*Sekarang? Sekarang dah lain. Baca Al-Quran sendiri-sendiri. Kadang-kadang ada tersalah bacaan. Tapi takda orang nak tegur dah. Ulang balik bacaan tadi sorang-sorang. Sayu.*

*Sekarang, bila berada dengan orang-orang yang lagi hebat, para hafiz Al-Quran, yang paham isi Al-Quran, yang amal ajaran Al-Quran, rasa diri ney kerdil sangat. Rasa macam kecik ja. Orang lain suma gagah perkasa.*


Tapi, berputus asa dan berada di takuk lama bukan sifat orang mukmin kan? :)

So, gunakanlah masa yang ada neh dengan sebaiknya!


Sambil-sambil baca Al-Quran tu jangan dilupa selak terjemahannya~~

Jika punya masa, apa salahnya dihafal juga!


Semoga Al-Quran yang kita baca, yang kita faham dan yang kita hafal ini menjadi pelindung dan penolong kita di hadapan Allah SWT nanti.

Dan kita juga menjadi mukmin yang sejati, mantap peribadi dan terang hati!

InshaAllah boleh!


Lastly, selamat membaca Al-Quran dan jadikan Al-Quran dan juga As-Sunnah sebagai panduan hidup dengan tunjuk ajar ulama'! :)


--------------------------------------------------------------------------------



"Sesungguhnya Al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam), dan memberikan berita yang mengembirakan orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka beroleh pahala yang besar." [Al-Israa', 17:9]

---------------------------------------------------------

Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,
Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah swt maka untuknya diberi satu hasanah (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (alif,lam,mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf.  [Hadis Riwayat At-Tirmidzi]


-------------------------------------------------------------


Dari Abu Umamah Al-bahili ra, dia berkata, saya mendengar Rasulullah saw bersabda,
"Bacalah Al Qur'an. Karena ia pada hari kiamat nanti akan datang untuk memberikan syafaĆ”t kepada para pembacanya." [Hadis Riwayat Muslim]


-------------------------------------------------------------

Rasulullah SAW Bersabda:"Perumpamaan orang Mukmin yang membaca Al-Quran, adalah seperti bunga utrujjah, baunya harum dan rasanya lazat; orang Mukmin yang tidak membaca Al-Quran, adalah seperti buah kurma, baunya tidak begitu harum, tapi manis rasanya; orang munafiq yang membaca Al-Quran ibarat sekuntum bunga, berbau harum, tetapi pahit rasanya; dan orang munafiq yang tidak membaca Al-Quran, ia tak ubah seperti buah hanzalah, tidak berbau dan rasanya pahit sekali." [Hadis Riwayat Al-Bukhari]


--------------------------------------------------------------


Allah SWT  berfirman:
 "Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Qur'an) dengan perintah Kami. Sebelummnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Qur'an) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Qur'an itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami[As-Syura,26:52]


-------------------------------------------------------------


Allah berfirman:
"Dan apabila dibacakan Al Qur'an, maka dengarkanlah dengan baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat[Al-A'raf,7:204]


---------------------------------------------------------------------


Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakkal.[Al-Anfal,8:2]


---------------------------------------------------------------------------------




Bittaufiq wannajah semua! Rabbuna yusahil~

Sirru 'ala barakatillah~

Kheir,inshaAllah! :)

Dan syafakallah/syafakillah untuk yang kurang sihat~

Get well soon! :)

"Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri
[Al-Hadid,57:22-23]



Wassalam~~
*going back to study.exam khamis ney dah. >.<*


*teringat kata-kata Murabbi Tanta,

sehari boleh baca+faham 37mukasurat buku Medic.Tapi 3mukasurat al-Quran sekadar baca yang tak faham tu pun susah. Sejak bila buku Medic lebih penting dari al-Quran?
*renung-renungkan dan selamat beramal!* :)

No comments:

Post a Comment